Pedagogika specjalna
studia jednolite magisterskie
O KIERUNKU
Pedagogika specjalna – jest nauką szczegółową pedagogiki a jej przedmiotem jest opieka, terapia, kształcenie i wychowywanie osób z odchyleniami od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub niepełnosprawnych, bez względu na rodzaj, stopień i złożoność.
Zadania pedagoga specjalnego mogą obejmować:
- Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych i terapeutycznych dla osób z niepełnosprawnościami i trudnościami w uczeniu się;
- Praca z rodzicami i opiekunami, doradzanie im w kwestiach związanych z edukacją i wychowaniem dziecka;
- Współpraca z nauczycielami, terapeutami i innymi specjalistami w celu zapewnienia pełnej i skutecznej pomocy uczniom z niepełnosprawnościami;
- Przeprowadzanie diagnozy i analizy potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych uczniów;
- Tworzenie programów terapeutycznych i edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
- Monitorowanie postępów uczniów i dostosowywanie programów nauczania i terapii do ich indywidualnych potrzeb;
- Udział w szkoleniach i konferencjach, aby pozyskać nowe umiejętności i rozwinąć swoją wiedzę na temat pedagogiki specjalnej.
Absolwent kierunku „pedagogika specjalna” posiada wiedzę i umiejętności związane z nauczaniem, terapią i wspieraniem osób z niepełnosprawnością lub innymi trudnościami w uczeniu się. Zawód pedagoga specjalnego wymaga od jego praktyków elastyczności, wrażliwości i umiejętności pracy z różnymi grupami ludzi, co pozwala na rozwój i poszerzenie zakresu swoich umiejętności zawodowych.
Perspektywy zawodowe absolwenta kierunku „pedagogika specjalna” są różnorodne. Absolwenci mogą pracować w:
- szkołach specjalnych,
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- ośrodkach terapeutycznych,
- domach dziecka,
- hospicjach
- oraz różnych organizacjach pozarządowych zajmujących się osobami z niepełnosprawnościami.
W dzisiejszych czasach rosnąca liczba dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami lub innymi trudnościami w uczeniu się sprawia, że popyt na specjalistów z zakresu pedagogiki specjalnej jest wysoki. W związku z tym, perspektywy zawodowe absolwentów kierunku „pedagogika specjalna” są dobre, a wraz z doświadczeniem, możliwe jest również awansowanie na stanowiska menedżerskie lub dyrektorskie.
W ramach pedagogiki specjalnej oferujemy do wyboru aż 5 specjalności:
Studia o profilu praktycznym na kierunku Pedagogika ze specjalnością Resocjalizacja z socjoterapią to niezwykle interesujący wybór, gwarantujący absolwentowi ciekawą ścieżkę kariery zawodowej, w tym w formacjach umundurowanych – policji, straży więziennej, straży pożarnej i strażach miejskich, zakładach poprawczych i wychowawczych, a pracownikom służb mundurowych i placówek społecznych, pedagogicznych i resocjalizacyjnych umożliwiający podniesienie kwalifikacji na kierunku studiów zgodnym z wykonywanym zawodem.
Zajęcia dydaktyczne ukierunkowane na rozwiązywanie problemów praktycznych, badania społeczne, realizację programów i projektów profilaktycznych, kształtowanie kompetencji społecznych i osobowościowych, zdolności samoobrony, pozyskanie szerokiej wiedzy z zakresu prawa, nauk społecznych, humanistycznych i bezpieczeństwa prowadzą oprócz utytułowanych naukowców praktycy z: policji, zakładów karnych, prokuratury, sądów, ośrodków resocjalizacyjnych, itp.
Studia na Resocjalizacji z socjoterapią przygotowują słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie lub zagrożoną społecznie. Celem studiów jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry do pracy w placówkach resocjalizacyjnych np. w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, ośrodkach pomocy społecznej, ośrodkach kuratorskich, instytucjach i organizacjach działających na rzecz przeciwdziałania przestępczości i patologii społecznej, a także w instytucjach resortów sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
Studia na specjalności Spektrum autyzmu przygotowują słuchaczy do pracy terapeutycznej i edukacyjnej z dziećmi i młodzieżą z autyzmem.
Celem studiów jest rozwój kompetencji w zakresie wczesnej interwencji diagnostyczno-terapeutycznej dla dzieci z autyzmem, umiejętność planowania pracy edukacyjnej, rewalidacyjnej i rehabilitacyjnej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum ASD, w tym opracowywania Indywidualnych Programów Edukacyjno –Terapeutycznych dla osób ze spektrum ASD na wszystkich poziomach edukacyjnych.
Studia adresowane są do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami autyzmu. Absolwenci studiów uzyskują kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach oraz wszystkich typach szkół, a także w ośrodkach szkolno-wychowawczych jako nauczyciel wspomagający dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera ( spektrum autyzmu). Student zdobywa wieloaspektową i wieloprofilową wiedzę dotycząca problematyki osób z niepełnosprawnością, chorobą przewlekłą, niedostosowaniem społecznym. Program studiów odpowiada na zapotrzebowanie rynku pracy w Polsce i za granicą.
Zajęcia prowadzi wykwalifikowana kadra: autorytety naukowe, specjaliści, doświadczeni praktycy. Praktyki zawodowe umożliwiają nabycie nowej wiedzy, umiejętności, kontaktów zawodowych oraz perspektywę zatrudnienia w partnerskich instytucjach, firmach i organizacjach. Student zdobywa ciekawy, satysfakcjonujący, kształtujący osobowość, regulowany przez prawo zawód.
Studia na specjalności Oligofrenopedagogika przygotowują studentów do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie we wszystkich typach szkół i placówkach oświatowych. Celem studiów jest wyposażenie studentów w kwalifikacje uprawniające do prowadzenia zajęć edukacyjnych i edukacyjnorewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Poza nauczaniem absolwent będzie posiadał kwalifikacje rewalidacyjne uprawniające do pracy w placówkach opiekuńczo – rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, takich jak warsztaty pracy chronionej (aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością),domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne. Studenci zdobędą umiejętność podejmowania racjonalnych i skutecznych działań dydaktycznych, wychowawczych i rewalidacyjnych w stosunku do dzieci o szerokim spektrum niepełnosprawności intelektualnej.
Uzyskają również wiedzę z zakresu diagnozowania, planowania i wdrażania indywidualnych planów pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. Uzyskane kompetencje pozwolą słuchaczom na modelowanie zachowań wobec osób niepełnosprawnych przeciwdziałając wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Studia umożliwią uzyskanie kwalifikacji do pracy z dziećmi oraz młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, przygotują do pracy w charakterze nauczyciela specjalnego, ucznia niepełnosprawnego w szkole integracyjnej lub specjalnej, nauczą, w jaki sposób pracować z uczniami z autyzmem oraz zespołem Aspergera.
Studia na specjalności Surdopedagogika przeznaczone są dla studentów chcących uzyskać kwalifikacje i kompetencje zawodowe w zakresie pracy z dziećmi i osobami niesłyszącymi (głuchymi) i niedosłyszącymi ( słabosłyszącymi). Celem studiów z zakresu surdopedagogiki jest przygotowanie specjalistów skutecznej komunikacji językowej z osobami z uszkodzonym słuchem. Zakres kształcenia został opracowany tak, aby uczestnicy nabyli umiejętności sprawnego porozumiewania się z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi, przy użyciu odpowiednio dobranych i dostępnych środków.
Absolwenci uzyskują kwalifikacje w zakresie surdopedagogiki, rehabilitacji niesłyszących (głuchych) i niedosłyszących (słabosłyszących). Nauczyciel surdopedagog może pracować w szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla słabosłyszących i niesłyszących; w szkolnictwie integracyjnym: w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny) oraz w nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.
Studia na specjalności Tyflopedagogika przeznaczone są dla studentów chcących uzyskać wiedzę i kompetencje zawodowe w zakresie pracy z dziećmi i osobami niewidomymi lub niedowidzącymi.
Celem studiów jest zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych do pracy wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej, rewalidacyjnej z dziećmi z defektami wzroku na wszystkich etapach edukacyjnych w przedszkolu, szkole specjalnej, szkole ogólnodostępnej, integracyjnej, a także w internacie i świetlicy oraz w placówkach pomocy społecznej i służby zdrowia. Uczestnicy studiów poszerzą swoje kompetencje zawodowe o umiejętność dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością wzrokową.
2600 zł za semestr.
Kliknij w przycisk poniżej, aby poznać 3 proste kroki do rekrutacji!
Pytania?
- magdalena.jakubczyk@ope.org.pl
- +48 609 407 414
- ul. Słowackiego 28/14, 97-300 Piotrków Trybunalski
Instytut Kształcenia Nauczycieli